Page 8 - Almenak 2025-3
P. 8

Kind en Kunst



            Oftewel jong geleerd is oud gedaan? Dat zou zo maar kunnen, zou ik zeggen nadat ik
            5 keer een groepje kleuters uit de de klas haalde, de Dorpsstraat overstak en Museum
            Staal binnenliep voor een bezoek.

            Direct bij binnenkomst  waren de kleintjes  al     zaam als ze waren vonden ze zelfs de vlieg in
            aandachtig, ze zijn onder de indruk was mijn       de soep! De tafel van Staring, gedekt voor zijn 8
            veronderstelling  maar dat lag toch een beetje     kinderen en 2 volwassenen, was aanleiding tot
            anders. In  de klas was het thema   kunst  aan     gesprek over een feestelijke dis. Soms had een
            de orde. Geïnspireerd door verhalen over o.a.      kind dat thuis ook met kerst. Ze hadden vragen
            Van Gogh, Kandinsky en Mondriaan, gesprek-         over al het bestek, van buiten naar binnen we-
            ken over kunst (in de kunst mag en kan alles),     ten ze nu, en al die glazen.
            beelden via het digibord en verhalen uit boeken
            maakten  de kinderen  opvallend  mooie  eigen      Op naar boven want er was nog een hele ver-
            werkstukken. Met al die prachtige  tekeningen      dieping te  verkennen. Realisme blijkt bij veel
            en schilderijen hadden ze hun eigen museum         kinderen erg aan te slaan en de kreeft (of is het
            gecreëerd. Hun gedrag in het museum was een        een krab?!) trok bij -met name de jongens- veel
            afspiegeling van deze lessen, de kinderen had-     belangstelling.
            den leren kijken, iets waar ik zelf pas veel later
            aan toe kwam.                                      Ik  was  steeds  getroffen  door  wat  de  kinderen
                                                               allemaal ontdekten op de schilderijen en met el-
            Na een beetje uitleg -kleuters doen liever dan     kaar deelden: een hondje op een tafel die het
            dat ze luisteren- begonnen we de museumtour        een en ander aan scherven had veroorzaakt,
            bij de foto’s van Geert de Groot. Onze school-     een tafel die plat bleek want die was perspec-
            kinderen  zijn veelal  geboren  Almenaren  dus     tivisch op de muur geprojecteerd, ijsblokjes in
            diverse mensen werden herkend: ‘die komt al-       een glas en snoep dat je bijna kon pakken.
            tijd bij mijn opa’ en ‘daar werkt mijn papa’. Een   Ter afsluiting mocht elk kind zijn of haar favo-
            goeie  binnenkomer  die vervolgd  werd in de       riete afbeelding kiezen en maakte ik, terwijl ze
            schommelzaal.  Voor de kinderen  een uitnodi-      daarbij stonden, een foto. De keuze was zeer
            gende  plek, gezeten  op de schommels  keken       divers en de opmerking van een meisje bij het
            ze naar de schilderijen van Elisabeth Heuff met    weggaan wil ik niemand onthouden: mag ik nu
            wat ‘sturende’ vragen van mijn kant: zou het van   mijn schilderij meenemen?
            nu zijn of van vroeger, wat voel je als je naar
            hun ogen kijkt en wat doet die vrouw daar denk     Voor deze kinderen zou het zo maar kunnen zijn
            je? Het waren een beetje droevige oude men-        dat zij museumbezoek leuk gaan vinden. Het is
            sen vonden de kinderen.                            in ieder geval bekend terrein en dat lijkt mij een
                                                               hele winst want er is zoveel moois te ontdekken
            Heel  enthousiast werd er gereageerd  op de        in onze musea.
            serviescollage  (van  Nadja  Willems)  met eten
            en drinken dat niet naar beneden viel! Opmerk-                AnnA van Rooijen, vrijwilliger op school



















            6 |
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13