Page 8 - Almenak 2025-3
P. 8
Kind en Kunst
Oftewel jong geleerd is oud gedaan? Dat zou zo maar kunnen, zou ik zeggen nadat ik
5 keer een groepje kleuters uit de de klas haalde, de Dorpsstraat overstak en Museum
Staal binnenliep voor een bezoek.
Direct bij binnenkomst waren de kleintjes al zaam als ze waren vonden ze zelfs de vlieg in
aandachtig, ze zijn onder de indruk was mijn de soep! De tafel van Staring, gedekt voor zijn 8
veronderstelling maar dat lag toch een beetje kinderen en 2 volwassenen, was aanleiding tot
anders. In de klas was het thema kunst aan gesprek over een feestelijke dis. Soms had een
de orde. Geïnspireerd door verhalen over o.a. kind dat thuis ook met kerst. Ze hadden vragen
Van Gogh, Kandinsky en Mondriaan, gesprek- over al het bestek, van buiten naar binnen we-
ken over kunst (in de kunst mag en kan alles), ten ze nu, en al die glazen.
beelden via het digibord en verhalen uit boeken
maakten de kinderen opvallend mooie eigen Op naar boven want er was nog een hele ver-
werkstukken. Met al die prachtige tekeningen dieping te verkennen. Realisme blijkt bij veel
en schilderijen hadden ze hun eigen museum kinderen erg aan te slaan en de kreeft (of is het
gecreëerd. Hun gedrag in het museum was een een krab?!) trok bij -met name de jongens- veel
afspiegeling van deze lessen, de kinderen had- belangstelling.
den leren kijken, iets waar ik zelf pas veel later
aan toe kwam. Ik was steeds getroffen door wat de kinderen
allemaal ontdekten op de schilderijen en met el-
Na een beetje uitleg -kleuters doen liever dan kaar deelden: een hondje op een tafel die het
dat ze luisteren- begonnen we de museumtour een en ander aan scherven had veroorzaakt,
bij de foto’s van Geert de Groot. Onze school- een tafel die plat bleek want die was perspec-
kinderen zijn veelal geboren Almenaren dus tivisch op de muur geprojecteerd, ijsblokjes in
diverse mensen werden herkend: ‘die komt al- een glas en snoep dat je bijna kon pakken.
tijd bij mijn opa’ en ‘daar werkt mijn papa’. Een Ter afsluiting mocht elk kind zijn of haar favo-
goeie binnenkomer die vervolgd werd in de riete afbeelding kiezen en maakte ik, terwijl ze
schommelzaal. Voor de kinderen een uitnodi- daarbij stonden, een foto. De keuze was zeer
gende plek, gezeten op de schommels keken divers en de opmerking van een meisje bij het
ze naar de schilderijen van Elisabeth Heuff met weggaan wil ik niemand onthouden: mag ik nu
wat ‘sturende’ vragen van mijn kant: zou het van mijn schilderij meenemen?
nu zijn of van vroeger, wat voel je als je naar
hun ogen kijkt en wat doet die vrouw daar denk Voor deze kinderen zou het zo maar kunnen zijn
je? Het waren een beetje droevige oude men- dat zij museumbezoek leuk gaan vinden. Het is
sen vonden de kinderen. in ieder geval bekend terrein en dat lijkt mij een
hele winst want er is zoveel moois te ontdekken
Heel enthousiast werd er gereageerd op de in onze musea.
serviescollage (van Nadja Willems) met eten
en drinken dat niet naar beneden viel! Opmerk- AnnA van Rooijen, vrijwilliger op school
6 |